Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

Escape Plan – wrażenia, recenzja gry (PS4)

EscapePlan00O ile mi wiadomo, Escape Plan to jeden ze startowych tytułów przygotowanych dla konsoli przenośnej PlayStation Vita. Ja jednak akurat nie na Vicie miałem z nim do czynienia, lecz na PlayStation 4. I choć nie mogę odmówić twórcom pomysłu, a i wykonanie trafiło w mój gust, trudno mi nazwać grę inaczej, jak po prostu dobrą, ale akurat na tyle dobrą, by zaopatrzyć się w nią przy okazji jakiejś cenowej promocji.

Fabuła przedstawia historię Mała i Duuża (odpowiednio niedużego, szczupłego bohatera oraz znacznie większego, „puszystego”), którzy w bliżej nieznanym celu zostali uwięzieni w fabryce posępnego Ponurra. Całość jest opowiedziana w języku polskim, choć za dużo do opowiadania tu nie ma, to jednak miło, że komuś się chciało. Zadaniem gracza jest pomóc Małowi i Duużowi w ucieczce przy pomocy dość klasycznej gry logicznej z elementami platformówki.

Jednocześnie można sterować tylko jednym bohaterem. Szybko się okazuje, że po pierwszych kilku, takich „zapoznawczych” planszach ukończenie misji możliwe będzie dopiero wówczas, gdy obie postaci wykonają pewne czynności. Obserwujemy zatem otoczenie i zaczynamy wykorzystywać możliwości bohaterów. Mał lubi sobie wypić, po czym staje się dość wesołkowaty i można jego ruch mocno przyspieszyć. Potrafi się też „nadmuchać” i unieść w powietrze. Do najciekawszych umiejętności Duuża należy natomiast opcja wykorzystania masy swojego ciała w celu zniszczenia co słabszych elementów, ze szczególnym naciskiem na zasłonięte deskami włazy i zabite drewnem drzwi.

EscapePlan01

Całość jest przedstawiona przy pomocy absolutnie doskonałej grafiki 2D, mocno jednak stylizowanej na 3D. Gra światła jest tu zwyczajnie wspaniała, a ukazanie całości w czerni i bieli powoduje, że każdy drobiazg rzuca się w oczy. Onegdaj Limbo uświadomiło nam, że nawet w dzisiejszych, hedonistycznych czasach można zrobić doskonałą grę w czerni i bieli, a Escape Plan tezę tę ponownie udowadnia. Jedyne zastrzeżenie mam do drobnostki, która jednak mocno mi przeszkadzała – Mał i Duuż, gdy wymijają się na ekranie jakby przez siebie przechodzą. Doprawdy, można było zrobić to lepiej, przy pomocy jakiejś ciekawej animacji, których w innych momentach zabawy nie brakuje. Dźwiękowo jest bardzo dobrze, a odgłosy, jakie wydają z siebie bohaterowie (szczególnie Mał po zapitce) doprowadziły mnie i małżonkę z boku rzucającą okiem w kierunku TV do łez.

EscapePlan02

Gra wykorzystuje mocno panel dotykowy pada z PS4, i jest to niestety wada. To znaczy: widać, że gra była przygotowywana na platformę, która posiada dotykowy ekran, a na skromnym gładziku pada zwyczajnie nie da się rysować, kręcić kółek i tak dalej z dużą przyjemnością, w prosty sposób. Gra jest oczywiście możliwa i niespecjalnie frustrująca z tego powodu, jednak na Vicie z całą pewnością zabawa jest o wiele, wiele przyjemiejsza.

Escape Plan to także interesujący klimat. Z jednej strony mocno posępny, wszak próbujemy ocalić dwie Bogu ducha winne istoty przed Ponurrem, który co prawda nie wiadomo, czego chce, ale na pewno nie jest to nic przyjemnego. Z drugiej jednak strony jest to tytuł mocno groteskowy, gdzie obok brutalności widać dowcipy, a do moich ulubionych należą numery wypisywane na koszulkach (ciałach? kostiumach? kombinezonach?) postaci, pokazujące ilość zgonów.

EscapePlan03

Jeśli miałbym tytuł komuś szczególnie polecać, to raczej fanom gier logicznych, niż platformówek. Elementy zręcznościowe tu istnieją, oczywiście, jednak są niczym przy ogólnej potrzebie planowania posunięć, która spodoba się tylko fanom gier takich jak Limbo, Dokuro i tak dalej, gdzie faktycznie trzeba czasem pokombinować by w ogóle planszę zaliczyć. Z tym, że aż tak trudna, jak Limbo gra nie jest więc spokojnie. Warto tytuł poznać, ale, jak już mówiłem, najlepiej biorąc go w promocji, po mniejszej cenie, niż zwykle. Może dać nieco radości i zabawić, zabić czas pomiędzy jednym dużym tytułem a kolejnym.

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.