Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

Cyberpunk, ale noir, w dodatku z trollami, orkami i krasnoludami? Jestem za!

Shadowrun_Returns00Oczywiście najpierw kupiłem ten tytuł dla platformy Android. To jest właśnie dobre w akcjach takich jak Humble Bundle, można spróbować praktycznie wszystkiego. Jednak gdy uruchomiłem Shadowrun Returns, szybko się okazało, że nie jestem w stanie wygodnie czytać dialogów na ekranie dziesięciocalowego tableta. Gra oferuje naprawdę niewielką czcionkę, a czytania jest sporo, wszak mówimy o tytule z gatunku RPG. A ponieważ praktycznie od pierwszej chwili poczułem więź ze stworzonym przez siebie bohaterem, zrobiłem coś, o co nigdy bym siebie nie podejrzewał: kupiłem tytuł w wersji na platformę PC. Bo ma niewielkie wymagania i na moim czteroletnim laptopie hulała aż miło.

Shadowrun_Returns05Shadowrun jest stworzonym już dość dawno systemem, w którym klasyczne postacie z gatunku fantasy poruszają się w świecie pełnym technologii. Dodatkowo oferowany tu cyberpunk trzyma się zasady klimatu noir, która nie wiem, czy jest dla gatunku uniwersalna, ale na pewno bardzo często spotykana. I tak po przygotowaniu swojej postaci zaczynamy poznawać fabułę opowieści zatytułowanej Dead Man’s Switch. Okazuje się, że jeden z naszych dawnych towarzyszy nie żyje. Ale potrafił przewidzieć swój zgon, i stąd właśnie tytuł kampanii – za odnalezienie swojego mordercy oferuje pokaźną kwotę pieniędzy.

Shadowrun_Returns01System nie jest przesadnie skomplikowany. Gra de facto okazuje się być rozgrywką taktyczną, mocno czerpiącą z klasyków takich jak UFO: Enemy Unknown. Po zaliczeniu wszystkich rozmów i podjęciu wszystkich decyzji ostatecznie gracz staje naprzeciw wrogów, i cały ten cyberpunk sprowadza się do wyposażenia swojego bohatera w odpowiadający graczowi zestaw umiejętności pomocnych w walce. Gra bardzo mocno przypomina nowe wersje X-COM, gdzie postaci automatycznie potrafią przyjmować postawy obronne przy różnego rodzaju barykadach, a jakość ich strzału (czy to z broni, czy użycia ofensywnego czaru) uzależniony jest od statystyk, ale i po prostu szczęścia.

Shadowrun_Returns02Co jest wspaniałe w Shadowrun Returns, to jakość opowiedzianej historii. To RPG pełną gębą, oferujący naprawdę solidną ilość możliwych do udzielenia odpowiedzi, i tak nasz bohater może być po prostu zmęczonym życiem, steranym runnerem, który pragnie pomścić śmierć przyjaciela, jak i przejętym złem na świecie idealistą lub zimnym, cynicznym oportunistą wszędzie dookoła szukającym zysku. Dialogom zdecydowanie pomaga liniowość rozgrywki, która jest wręcz definicyjna – Shadowrun Returns nie oferuje absolutnie żadnej wolności i cała gra zbudowana jest wokół w stu procentach zaplanowanej drogi, od etapu do etapu, od walki do walki. Owszem, na niektórych planszach oddano nam jakieś pomniejsze zadania poboczne, jednak grę jako taką należy ukończyć dokładnie tak, jak twórcy sobie to zaplanowali. Dla niektórych może nie brzmieć to zachęcająco, jednak zapewniam, nawet ja, wielki fan otwartych światów i przeciwnik liniowości, że tytuł nie tylko nic nie traci, ale nawet zyskuje na takim postawieniu sprawy.

Shadowrun_Returns03Istotnym elementem każdego eRPeGa są towarzysze. W tej grze niestety nie są rozumiani w typowy sposób; w sensie dostępni praktycznie stale. Nie, tu przeważnie towarzyszy należy sobie wynająć, co też daje bonusowy efekt w postaci konieczności myślenia o pieniądzach. Czasem po prostu trzeba kogoś obciążyć kwotą, nawet kogoś poszkodowanego przez los, choć serce się łamie, ale bez pieniędzy nie wynajmiemy pomocników, a bez nich się po prostu nie uda. Z przepastnych zakamarków sieci, przy pomocy lokalnego usługodawcy wybieramy sobie takich towarzyszy, jak nam się podoba, wedle rasy i profesji. Ten element także powoduje dużo zmian i opcji przy przechodzeniu kolejnych misji, bowiem inaczej będzie się grało czterema twardzielami a’la Stallone, a inaczej nerdami od komputerów posiadającymi różnego rodzaju bojowe drony czy wręcz magami operującymi najróżniejszymi hokus pokus.

Shadowrun_Returns04No i na koniec dwa słowa o fabule, która jest… zadziwiająco doskonała. Owszem, nie wykracza poza ramy przyjęte przez typowe pozycje z gatunku RPG, ale jednak mimo to gdzieś w tle pokazuje zjawiska (głównie społeczne), które potrafią skłonić do myślenia, które czegoś uczą. A umieszczenie w tym wszystkim postaci, która naprawdę jest dość uniwersalna i dzięki graczowi może być bohaterem autentycznie wieloznacznym powoduje, że przedzieranie się przez kolejne linijki tekstów jest czystą przyjemnością. Nawet pomimo braku spolszczenia tytułu. To na pewno nie jest moje ostatnie spotkanie z cyklem, tych gier (scenariuszy) jest więcej, i pragnę je poznać.

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.